Op werkdagen voor 17.00 uur besteld, is de volgende dag in huis.

Veelgestelde vragen over (P)OSA-therapie

Hieronder vindt u een overzicht van veelgestelde vragen met praktische antwoorden. Heeft u een andere vraag, dan kunt u altijd even contact opnemen met onze gespecialiseerde klantenservice.

Klantenservice paars

Vragen over mijn gezondheid

U kunt de bevochtiger warmer of kouder instellen. Door een te warme of te koude instelling kunnen slijmvliezen geïrriteerd raken, waardoor er meer mondlekkage kan optreden. Wordt de droge mond veroorzaakt omdat u structureel met uw mond open slaapt, kan een ander masker, kinband of een andere drukinstelling uitkomst bieden. Neem contact met ons op voor persoonlijk advies.

Als u last heeft van neusklachten kunt u de bevochtigingsstand warmer instellen. Gebruik eventueel een zoutoplossing om de neusklachten te verminderen. Bij aanhoudende klachten kunt u uw huisarts vragen om een neusspray voor langdurig gebruik.

Nee. Het is wel mogelijk dat de bevochtiger te koud is ingesteld waardoor uw neusslijmvliezen geïrriteerd raken. Bij aanhoudende klachten raden wij u aan om deze te bespreken met uw huisarts.

Ja. U kunt fysiologisch zout of een theelepeltje keukenzout toevoegen aan het water van de bevochtiger.

Ja. U mag, als het echt niet gaat, even zonder CPAP-apparaat slapen. Wij adviseren u wel zo snel mogelijk weer de therapie te hervatten.

Een verkoudheid, griep of andere ziekte kan van invloed zijn op uw OSAS-therapie. Ook aankomen, afvallen, stress en medicatie kunnen uw slaap verstoren. Houdt de situatie aan, dan is het verstandig contact op te nemen met uw behandelend arts.



Vragen over het masker

Nee. Het masker lijkt niet goed afgesteld. U kunt dit probleem oplossen door de bovenste hoofdbanden bij te stellen. Stel de banden wat strakker zodat het masker aansluit op uw gezicht. Het masker hoort comfortabel te zitten en mag dus geen pijn doen. Hou bij een masker met een verstelbare hoofdsteun deze zo recht mogelijk.

Deze rode strepen kunnen komen door langdurige zijligging. Het kan ook zijn dat uw hoofdbanden te strak zijn aangetrokken. Mocht er lekkage optreden als u het masker losser afstelt, dan heeft u mogelijk de verkeerde maat masker. Neem contact met ons op voor persoonlijk advies.

Nee. Waarschijnlijk heeft u een masker dat te klein is voor uw neus. Neem contact met ons op voor het aanmeten van een ander masker.

U kunt overdag oefenen met het dragen van het masker. Bijvoorbeeld tijdens het lezen of televisie kijken. Zo kunt u wennen aan het dragen van en het ademen via het masker.

U bent waarschijnlijk nog niet gewend aan het dragen van het masker of het masker zit tijdens de slaap niet comfortabel. Zorg dat uw masker goed afgesteld is. Als dit uw probleem niet oplost, adviseren wij u overdag te oefenen met het dragen van het masker.

Nee. Het kan zijn dat het masker niet goed op uw gezicht aansluit. Door het opnieuw af te stellen, kunt u maskerlekkage oplossen. Als het uitademingsventiel niet goed schoon wordt gemaakt, kan deze verstopt raken. Dit heeft een fluitend geluid tot gevolg. Als u het uitademingsventiel schoonmaakt, hoort dit probleem verholpen te zijn. Tot slot kan ook overmatige condensatie een oorzaak zijn. Als u de bevochtiger kouder instelt, hoort de condensatie af te nemen en dus ook het geluid te verdwijnen.

Nee. Door het uitademen kan er condens in het masker ontstaan. Een klein beetje is normaal. Heeft u last van veel condens dan kan het zijn dat de bevochtiger te warm is ingesteld of dat het te koud is in de slaapkamer. U kunt dit zelf aanpassen.

Ja. De lucht die u uitademt moet het masker verlaten. Dat gebeurt via het uitademingsventiel bij de aansluiting met de slang. Het uitademingsventiel mag niet afgeplakt worden. Wanneer u denkt dat er sprake is van maskerlekkage, kijkt onze gespecialiseerde klantenservice graag met u mee.

Dit is afhankelijk van uw situatie. Neem contact op met ons op om de mogelijkheden te bespreken. 

Alle maskers bevatten siliconen en PVC. Een ander masker heeft helaas dus geen zin. Wij adviseren natuurzeem te gebruiken. U snijdt de vorm van het masker uit de natuurzeem en legt deze onder het maskeroppervlak. Zo voorkomt u direct contact met de huid.

Dat is afhankelijk van uw situatie. De gemiddelde levensduur van een masker is anderhalf jaar. Als uw masker vervangen moet worden of stuk is, kunt u hier een nieuw masker bestellen. Per zorgverzekeraar zijn er afspraken gemaakt over de vergoeding. Wij controleren voor verzending de afspraken met uw zorgverzekeraar. Als het masker niet wordt vergoed, nemen wij eerst contact met u op om de opties te bespreken.



Vragen over de slang

Nee. Er is sprake van condensvorming. U kunt dit oplossen door de bevochtiger kouder in te stellen of de kamertemperatuur te verhogen. Laat de slang na elke nacht aan de lucht drogen.

Ja. U kunt de slang leiden door bijvoorbeeld een spijker in de muur boven uw bed te slaan en daar een elastieken lus aan te hangen. U leidt de slang door de lus. Zo wordt de slang omhoog gehouden en komt deze recht boven u te hangen.



Vragen over het CPAP-apparaat

Ja. U kunt zelf de bevochtiger instellen. U kunt hiervoor de handleiding van uw apparaat raadplegen. Deze heeft u ontvangen bij het CPAP-apparaat en kunt u downloaden op deze website.

Controleer allereerst of de bevochtiger aan staat. Controleer vervolgens of er water verdampt door na een minuut voorzichtig te voelen of het plaatje warm wordt. Als dit niet het geval is, dan kan het zijn dat de begrenzing van de bevochtiger actief is. Als de luchtvochtigheidsgraad in de omgeving hoog is, wordt de begrenzing actief om te voorkomen dat het de lucht onnodig bevochtigt. Als de luchtvochtigheidsgraad in de omgeving van het CPAP-apparaat laag is en het plaatje wordt niet warm, dan vragen wij u contact met ons op te nemen. Wij helpen u graag verder.

Mogelijk is het filter in het donkerblauwe raster van uw apparaat vervuild. Maak het filter schoon of vervang het filter volgens de instructies op pagina 36. Stop het schoongemaakte of nieuwe filter in het apparaat en controleer of het geluid minder is. Als het geluid niet is veranderd, vragen wij u contact op te nemen met onze klantenservice

Als uw CPAP-apparaat voorzien is van een wifi-uitleesmodule en het apparaat in de buurt van een wekkerradio, luidspreker of ander elektronisch apparaat is geplaatst, kunt u een zoemend geluid horen. Verplaats uw CPAP-apparaat uit de buurt van het elektronische apparaat om dit geluid weg te nemen.

Het apparaat zelf heeft in principe geen onderhoud nodig. U kunt het voorzichtig afstoffen met een vochtige doek.

Ja. Als er geen andere ziektebeelden zijn die de benauwdheid kunnen verklaren, dan komt het meestal door een beperkte neusdoorgang. Uw neusslijmvliezen zijn mogelijk geïrriteerd (zie vragen en antwoorden over gezondheid) of er is sprake van een fysieke beperking. Neem in dat geval contact op met uw behandelend arts voor advies. In enkele gevallen kan een full face masker uitkomst bieden. Neem hiervoor contact met ons op.

Dat is afhankelijk van de melding. Wij adviseren u in de handleiding op te zoeken wat de melding betekent. U heeft de handleiding van uw apparaat ontvangen bij het apparaat. Deze kunt u ook downloaden.

Dat is afhankelijk van uw situatie. Een CPAP-apparaat gaat gemiddeld 15.000 draaiuren mee. Als u twijfelt over het functioneren van het apparaat, kunt u online een onderhoudsafspraak inplannen. De OSAS-zorgcoach controleert het apparaat en beoordeelt of een nieuw CPAP-apparaat kan worden verstrekt.



Vragen over het onderhoud

Uw CPAP-apparaat heeft in principe geen onderhoud nodig als u de filters regelmatig schoonmaakt en periodiek vervangt. Denkt u dat uw CPAP-apparaat niet goed werkt of vindt u dat het preventief gecontroleerd moet worden, dan kijken wij graag op afstand met u mee. Ook is het mogelijk om een onderhoudsafspraak in te plannen via onze www.mediqtefa.nl/osas.



Vragen over de filters

Neem contact met ons op o.v.v. verkeerde filters ontvangen en uw klantnummer, achternaam en geboortedatum. 

Dat hangt af van het type CPAP-apparaat. Download het overzicht om te zien hoe vaak u het filter van uw apparaat moet vervangen.

Het filter bevindt zich bij vrijwel alle CPAP-apparaten aan de buitenzijde van het apparaat. U kunt het oude filter er makkelijk uit halen en er een nieuw filter in stoppen.

Deze melding verschijnt elke 30 dagen en dient enkel als herinnering om het filter regelmatig te checken en schoon te maken, zoals op pagina 36 weergeven. U kunt deze melding vervolgens wegklikken.

Het sponsachtige zwartgrijze filter moet 1x per week worden uitgespoeld. Knijp het filter goed uit en laat het filter aan de lucht drogen. Het droge filter kunt u weer terugplaatsen in het apparaat. Witte fijnstoffilters mogen niet schoongemaakt worden. Alleen donkergrijze filters mogen schoongemaakt worden. Download het overzicht voor een antwoord op uw specifieke situatie.

U mag alleen de donkergrijze filters schoonmaken. Eventuele witte fijnstoffilters mogen niet schoongemaakt worden. Deze kunt u alleen vervangen.

Ja, dat kan. Indien u nieuwe filters nodig heeft, dan kunt u deze via onze klantenservice bestellen.



Vragen over het effect

Het CPAP-apparaat registreert uw therapiegegevens. U kunt de registratie van de nacht uitlezen via het menu. In de handleiding van uw apparaat leest u hier meer over. U heeft de handleiding bij het apparaat ontvangen. U kunt de handleiding ook downloaden.

U kunt de registratie van de nacht uitlezen via het menu. Bekijk in de handleiding van uw apparaat hoe u dit doet. Ook kunt u uw registratie minimaal een keer per jaar door ons laten beoordelen. lees meer over onze uitleesservice.

Wij adviseren u te overleggen met uw behandelend arts. Als u hierna stopt met de therapie verzoeken wij contact met ons op te nemen. Wij maken afspraken met u over het inleveren van de apparatuur. Stuur nooit zomaar het CPAP-apparaat retour.



Vragen over de uitleesservice

Via de uitleesservice kunnen we vaststellen hoe het gaat met uw (P)OSA-therapie. Ook kunnen eventuele bijzonderheden worden opgemerkt. Indien wij bijzonderheden constateren, nemen wij contact met u op.

Uw zorgverzekeraar vraagt ons uw therapie een keer per jaar te beoordelen aan de hand van de registratie.

Dat is afhankelijk van het type CPAP-apparaat. Heeft uw apparaat een SD-kaart of CF-kaart, dan kunt u uw registratie online aan ons versturen of een antwoordformulier gebruiken. Heeft uw apparaat een smartcard dan kunt u alleen het antwoordformulier gebruiken. Vergeet niet uw klantnummer, geboortedatum en achternaam in te vullen. Anders kunnen wij de afzender van de geheugenkaart niet traceren.

Mediq Tefa beoordeelt de registratie en koppelt eventuele bijzonderheden aan u terug. De gegevens worden in uw dossier bij Mediq Tefa opgeslagen en waar nodig verstuurd naar de behandelend specialist. Hierbij wordt uiteraard uw privacy in acht genomen.

Als wij bijzonderheden in uw registratie constateren, nemen wij binnen 4 weken contact met u op. Heeft u niks van ons gehoord, dan kunt u ervan uitgaan dat uw instellingen nog steeds juist zijn.

U kunt uw registratie minimaal een keer per jaar laten beoordelen. U ontvangt van ons een oproep zodat u uw registratie naar ons kunt sturen. Als u een CPAP-apparaat met wifi-uitleesmodule heeft, is deze ingesteld om uw registratie automatisch aan ons te sturen.

U laat een keer per jaar uw registratie door ons beoordelen. Als u gedurende het jaar denkt dat uw instellingen niet juist zijn, helpt onze gespecialiseerde klantenservice u graag verder. Zij kunnen op afstand met u meekijken en als dit nodig is uw instellingen wijzigen. Dit gaat uiteraard altijd in overleg met uw behandelend arts. 

Hier vindt u een stappenplan om verbinding te maken met uw wifinetwerk. Doorloopt u stappen 1 – 3 nog een keer wanneer u geen verbinding krijgt met uw wifinetwerk. Houdt u er rekening mee dat u mogelijk in uw slaapkamer een slechtere wifiverbinding heeft. In dit geval adviseren wij u om, wanneer u uw registratie aan ons wilt sturen, het apparaat zo dicht mogelijk bij uw wifirouter te plaatsen.

U kunt een nieuwe geheugenkaart aanvragen door een e-mail naar ons te sturen o.v.v. aanvraag geheugenkaart. Vermeld in de e-mail uw klantnummer, naam en geboortedatum. Wij sturen u dan zo spoedig mogelijk een geheugenkaart toe.

U kunt een geheugenkaartlezer aanvragen door een e-mail naar ons te sturen o.v.v. aanvraag geheugenkaartlezer. Vermeld in deze e-mail uw klantnummer, naam en geboortedatum. Wij sturen u dan zo spoedig mogelijk een geheugenkaartlezer toe.

Niet alle apparaten zijn uitleesbaar. Als u een uitleesbaar apparaat heeft, maar de geheugenkaart ontbreekt, dan kunt u een geheugenkaart aanvragen. Dit kan door een e-mail naar ons te sturen met uw klantnummer, naam en geboortedatum. Wij sturen u dan zo spoedig mogelijk een geheugenkaart toe.

Ja, de geheugenkaartlezer mag u houden. Bewaar uw geheugenkaartlezer goed zodat u ook in de toekomst uw registratie door ons kunt laten beoordelen.

Ja. Uw zorgverzekeraar vraagt ons een keer per jaar uw registratie te beoordelen. Met de geheugenkaartlezer kunt u de registratie online naar ons versturen.

Ja. U kunt hiervoor dit antwoordformulier gebruiken. Vergeet niet uw klantnummer, geboortedatum en achternaam in te vullen. Anders kunnen wij de afzender van de geheugenkaart niet traceren.



Vragen over de urenstand

Ja. als u van ons een verzoek heeft gekregen om uw urenstand door te geven bent u verplicht de urenstand door te geven. Uw zorgverzekeraar wil dat wij jaarlijks de urenstand registreren. Heeft u van ons een verzoek gekregen voor het aanleveren van uw registratie voor de uitleesservice, dan is het doorgeven van de urenstand niet nodig.



Vragen over de Sleep Position Trainer

Ja, zolang de SPT nog geseald is. Zodra de seal verbroken wordt, kan het product niet meer geretourneerd worden.

De Sleep Position Trainer wordt niet aanbevolen als de diagnose Centraal Slaap Apneu Syndroom bij u is gesteld of als u vanwege een specifiek probleem veel op uw rug moet slapen, bijvoorbeeld door een operatie aan de rug of schouder, bepaalde rugklachten of artrose. U moet in staat zijn om in zijligging te slapen en niet gehinderd worden door heup- of schouderklachten.

Als niet duidelijk op de bestaande verwijzing van uw specialist staat aangegeven dat u de indicatie positieafhankelijke OSA heeft, kunnen wij de SPT niet aan u leveren zonder nieuwe verwijzing. U kunt contact opnemen met uw specialist om dit te bespreken of met ons om te controleren wat er op de huidige verwijzing staat.

Mediq Tefa maakt gebruik van cookies.

Om de website van Mediq Tefa goed te laten werken en u de beste online ervaring te bieden, gebruiken we analytische en functionele cookies.